Werk

Guilty Landscapes

Door de continue beschikbaarheid van nieuws op onze laptops, televisies en smartphones, zijn we voortdurend getuige van complexe situaties aan de andere kant van de wereld. Dagelijks kunnen we ons ongemakkelijk voelen bij de confrontatie met vermeende armoede en wanhoop. Guilty Landscapes brengt de werkelijkheid van ongemakkelijke nieuwsbeelden binnen de muren van het museum. In een interactieve video-installatie kijken protagonisten van het 8 uur journaal de museumbezoeker direct in de ogen en bieden hem de mogelijkheid zijn eigen gevoel van onbehagen onder de loep te nemen. Wat als het nieuws terugkijkt?

lees meer

De museumzaal is leeg. We zien een landschap geprojecteerd op een grote muur, een beeld van een gebied in nood, of een plaats die gevoelens oproept van afhankelijkheid. Zodra de bezoeker de ruimte instapt, verschijnt een performer in beeld die kijkt naar de toeschouwer. De toeschouwer wordt zo een integraal onderdeel van de installatie, zijn gedrag in de galerie is van invloed op de handelingen van de performer op het scherm en vice versa. Wat aanvankelijk een vooraf opgenomen video leek, blijkt een live verbinding te zijn met een verre vreemdeling.

Guilty Landscapes daagt gevoelens uit van verantwoordelijkheid, schuld en schaamte. Het stelt de vraag: bepaalt context de aard van de ontmoeting, of andersom? Het project onderzoekt complexe vraagstukken als de post-koloniale schuld, de kloof tussen arm en rijk en ons sociale overbewustzijn. Tegelijkertijd dringt de vraag zich op of een omkering van onze relatieve maatschappelijke posities mogelijk zou zijn.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Video

Guilty Landscapes, alle episodes | video: Thorsten Alofs

Guilty Landscapes, episode IV - Pattaya (MU Artspace Eindhoven) | video: Thorsten Alofs

Guilty Landscapes, episode III - Homs (Theaterfestival Boulevard) | video: Thorsen Alofs

Guilty Landscapes, episode II - Port-au-Prince (Foreign Affairs Festival Berlin) | video: Christopher Hewitt

Guilty Landscapes, episode I - Hangzhou (SPRING Festival Utrecht) | video: Thorsten Alofs

Pers

"Voelde ik medelijden, schaamte of bewondering? Ze keek tenslotte trots en vrolijk, niet smekend of gekweld. Niet bepaald een slachtoffer."

'Stiekem met je gedanst', Annette Embrechts in De Volkskrant (20-10-2016).lees het artikel

"Guilty Landscapes biedt bezoekers een ontroerende, maar tegelijkertijd ook een beangstigende ervaringsruimte, die ons bewust maakt van grenzen aan onze empathie, grenzen die je normaal tussen een mens en zijn representatie trekt, voordat de illusie deze grens laat oplossen."

'Abschied mit «Uncertainty»', Anja Quikert in Theater heute, p.31 (30-09-2016)lees het artikel (in het Duits)

"De Nederlandse kunstenaar Dries Verhoeven duwt in zijn werk op plekken waar het pijn doet, want daar dient de kunst voor."

'Ontregeling is het doel'. Journaliste Evelyne Coussens interviewde Verhoeven voor de Vlaamse krant De Morgen (28-09-2016)lees het interview

"Die virtuele ontmoeting met iemand die we in ons dagelijks leven alleen kennen als figurant in de slecht-nieuws-items op het journaal is ontregelend en wonderschoon tegelijkertijd. Het confronteert ons met de helse plekken op aarde die we het liefst ontkennen, maar biedt met die landschappen als decor ook ruimte voor een intiem moment van menselijkheid."

'De geest van Jeroen Bosch verschijnt keer op keer op theaterfestival Boulevard', Robbert van Heuven voor Trouw (08-08-2016)lees de recensie

"Even eenvoudig als geraffineerd, even bedrieglijk als oprecht. (...) Je schuldgevoel krijgt een optater door een onverwachte nabijheid tijdens deze eerste aflevering van Verhoevens serie Guily Landscapes"

'Minimale beweging, maximale impact', Annette Embrechts voor de Volkskrant (21-05-2016)lees de recensie

"Verhoevens ontroerende filminstallatie is (...) zo kort als het duurt nu al een van de beste ervaringen van de vierde editie van het fusiefestival"

'Ontroerende filminstallatie van Dries Verhoeven op Spring', Francine van der Wiel voor NRC Handelsblad (23-05-2016)lees de recensie

"Deze eerste episode is een korte maar indrukwekkende ontmoeting, waarin Verhoeven tornt met de rol van de toeschouwer – niet alleen binnen de kaders van deze videoperformance, maar breder getrokken."

'Voorbijgaan aan de vluchtigheid', Sander Janssens voor Theaterkrant.nl (20-05-2016)lees de recensie

"De ontmoeting moet gratuite aannames overboord kieperen, of in ieder geval voor nuancering zorgen."

'Theater dat met rampen confronteert', Joke Beeckmans interviewde Verhoeven voor NRC Handelsblad (18-05-2016).lees het artikel

RTV en blogs

Podium on Tour – NTR (21-08-2016)

Andrew Makkinga bezocht voor Podium on Tour de installatie tijdens Theaterfestival Boulevard in ‘s-Hertogenbosch.

bekijk het item (vanaf 13:13)

Theater: Ein Fest! – ZDF (19-06-2016)

Voor het Duitse kunstprogramma Theater: Ein Fest! bezocht Nina Sonnenberg SPRING Festival. Ze zag Guilty Landscapes en sprak met Verhoeven.

Bekijk de uitzending (item over Guilty Landscapes vanaf 11:25) (in het Duits)

Nooit meer slapen – VPRO (18-05-2016)

In de rubriek Open Kaart, in het tweede uur van Nooit Meer Slapen, bepaalt de gast zelf welke vragen er worden gesteld door kaarten te trekken waarop prikkelende, persoonlijke vragen over leven en werk staan. Er is slechts één voorwaarde: eerlijk antwoord geven. Verhoeven vertelde over Guilty Landscapes, de videoinstallatie die te zien is op het SPRING Festival in Utrecht.

luister de uitzending terug

Strategieën van betrekken – blog springutrecht.nl

Tijdens SPRING Festival begeleidde Guido Jansen groepen studenten van SPRING Academy en schreef over zijn bezoek aan Guilty Landscapes: “Ik speel met de gedachte waarom menselijke performers zo belangrijk zijn. Waarom juist – omdat we te maken hebben met echte mensen van vlees en bloed, met een eigen geschiedenis – een boodschap sterker aankomt.”

lees het blog

context

“Soms vragen mensen me naar het hoe en waarom van een werk. Waarom praten als ik er voor heb gekozen vooral te communiceren met beelden?”. Om de meerduidigheid van zijn werk geen geweld aan te doen, besloot Verhoeven zelf iets vaker te zwijgen. Voor de bezoeker met behoefte aan duiding, deelt hij teksten van anderen die hij las in het maakproces of van journalisten/schrijvers die reflecteren op het werk nadat ze het hebben gezien.

Bezoekers van episode 1 kregen passages uit ‘Kijken naar de pijn van anderen’ van Susan Sontag aangeboden.

Lees de hand-out

Bezoekers van episodes 2 & 3 kregen een tekst van journalist/auteur Dirk Vis aangeboden, ‘Het lijden van schijngestaltes’.

Lees de tekst van Dirk Vis

Credits

concept Dries Verhoeven

productie Studio Dries Verhoeven

fotografie Willem Popelier, Christopher Hewitt

videoregistratie Thorsten Alofs, Christopher Hewitt

in coproductie met SPRING Festival Utrecht (NL), Foreign Affairs Berlijn (DE), Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch (NL) en MU Artspace Eindhoven (NL)

Guilty Landscapes wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds / Het Zilveren Lint Fonds en VSBfonds.