Happiness
Op straat staat een klein betonnen gebouw, dat het midden houdt tussen een openbaar toilet en apotheek. Een humanoid – een menselijk uitziende robot – is werkzaam in de clandestiene apotheek. Zij geeft ons uitleg over drugs, pijnstillers en antidepressiva, middelen waarmee we de serotonine- en dopamineniveaus in onze hersenen kunnen bijstellen, en al doende onze gemoedstoestand kunnen bepalen.
In de combinatie van robotica en drugs benadert het werk het gebied waar mens en kunstmatigheid samenvallen, waar artificiële middelen ons helpen weer of meer mens te zijn, of om dat menszijn juist voor even te verlaten.
Op straat staat een klein betonnen gebouw, dat het midden houdt tussen een openbaar toilet en apotheek. Een humanoid – een menselijk uitziende robot – is werkzaam in de clandestiene apotheek. Zij geeft ons uitleg over drugs, pijnstillers en antidepressiva, middelen waarmee we de serotonine- en dopamineniveaus in onze hersenen kunnen bijstellen, en al doende onze gemoedstoestand kunnen bepalen.
In de combinatie van robotica en drugs benadert het werk het gebied waar mens en kunstmatigheid samenvallen, waar artificiële middelen ons helpen weer of meer mens te zijn, of om dat menszijn juist voor even te verlaten.
Video
Pers
"Hoewel haar siliconen gezicht het typische 'uncanny valley' ongemak oproept, is ze verbluffend emotioneel wanneer ze haar hoofd achterover kantelt van genot, haar ogen loensend in de orgastische opluchting van de heroïne waarvan ze de effecten nabootst."
ARTnews recensie van de Plásmata tentoonstelling door Onassis Stegi in Athene, door Shanti Escalante-De Mattei (08-06-2022)Lees hier de recensie (in Engels)
"Deze litanie van beschrijvingen, de mechanische herhaling van die ijzige stem en die glazige blik zorgen voor een verontrustende duizeligheid."
Een recensie van Nicolas Garnier op cultuurwebsite Maculture over Happiness in Straatsburg (31-01-2022)Lees hier de recensie (in Frans)
"Happiness thematiseert op een subtiele manier de maakbaarheid van ons gevoel.. empathie komt in de plaats van het gebruikelijke gemoraliseer."
Fransien van der Putt schreef een beschouwing in de Theaterkrant (03-09-2019)Lees hier de recensie
"Uitermate fascinerend.. het mechanische wordt mens, het menselijke mechanisch"
Een recensie van Hein Janssen in de Volkskrant (04-08-2019)Lees hier de recensie
"Voor een radicaal andere benadering zouden Grapperhaus en minister Halsema eens bij Verhoevens installatie langs moeten gaan. Niet voor pasklare beleidsadviezen, maar bijvoorbeeld voor het besef hoe willekeurig de grens tussen legale en illegale drugs is, of die tussen medicinaal en recreatief gebruik."
Christiaan Weijts wijdde in het NRC een column aan Happiness (30-08-2019)Lees hier de column
"De drek moet ergens heen."
Voor Mister Motley interviewde Selm Wenselaer Verhoeven over de installatie Happiness op de NDSM-werf en over de vraag of kunst de publieke ruimte nog ontregelen kan (19-03-19)Lees hier het interview
"In Happiness probeer ik me een wereld voor te stellen waarin drugs bij het dagelijks leven horen. De toeschouwer mag dan zelf bepalen of dat een utopische of dystopische toekomstvisie is."
Bij Dries Verhoevens nieuwe voorstelling speelt humanoid Amy de hoofdrol'. Herien Wensink in de Volkskrant (25-07-2019)Lees hier de reportage
"Als het van de dokter komt is het betrouwbaar, als het van de dealer komt is het rotzooi – dat denken we, maar het is genuanceerder.”
Thomas van Huut interviewde Dries Verhoeven over Happiness voor het NRC (30-07-2019)Lees hier het interview
Credits
concept Dries Verhoeven
productie Studio Dries Verhoeven
dramaturgie Hellan Godee
creatie humanoid Chris Creatures Filmeffects
digital puppeteering Stefano Trambusti
assistentie Bart van de Woestijne
stem Annie Saunders
geluidsontwerp Jimi Zoet
understudy Yurie Umamoto
kostuum Saskia Schoenmaker
productie Olga Godschalk
assistentie productie Jennifer Welts
techniek Roel Evenhuis
stage regie Charles Pas
software Sylvain Vriens
grafische ondersteuning Julia Berg
Happiness wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van het BPD Cultuurfonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Amsterdams Fonds voor de Kunst en BNG Cultuurfonds.