Werk

Ceci n’est pas…

In een glazen cabine midden in de stad wordt tien dagen lang een ‘ongewenste voorstelling van zaken’ getoond. De expositie van tien levende beelden toont mensen die in een bepaalde hoedanigheid als ongewenst worden beschouwd. Als zeldzame relicten staan ze opgesteld achter geluiddicht glas. Zinspelend op La Trahison des images (Het verraad der voorstelling) van René Magritte ontleedt het werk de spanning tussen een woord en een representatie van dat woord in een beeld. Het werk verkent de reden achter verschillende vormen van maatschappelijk ongemak, en de wenselijkheid om dat ongemak te tonen en bespreken in het publieke domein.

In een glazen cabine midden in de stad wordt tien dagen lang een ‘ongewenste voorstelling van zaken’ getoond. De expositie van tien levende beelden toont mensen die in een bepaalde hoedanigheid als ongewenst worden beschouwd. Als zeldzame relicten staan ze opgesteld achter geluiddicht glas. Zinspelend op La Trahison des images (Het verraad der voorstelling) van René Magritte ontleedt het werk de spanning tussen een woord en een representatie van dat woord in een beeld. Het werk verkent de reden achter verschillende vormen van maatschappelijk ongemak, en de wenselijkheid om dat ongemak te tonen en bespreken in het publieke domein.

Video

compilatie Ceci n’est pas...

Pers

"Verhoeven heeft de censuur naar zijn hand gezet om een ​​discussie op gang te brengen over het paternalisme van de Finse staat."

'How to stretch the limits of artistic freedom without transgressing them: four international cases explained' Errol Boon voor Dutch Culture (06-05-2019)lees het artikel (in het Engels)

"Ik vond deze serie danig fascinerend mede door de durf van de publieke confrontatie, maar ook door de verbluffende subtiliteit waarmee de boodschap werd gebracht. Het was openlijk provocerend zonder onverholen confronterend te zijn."

'Radical Theatre in Poland', Brian Hashimoto voor howlround.com (27-11-2016)lees het artikel (in het Engels)

"Die cabine is pontificaal opgesteld voor het stadhuis van Utrecht, een gouden zet (…). Op zulke pleintjes vind je normaal gesproken brave standbeelden van helden en ereburgers."

'Geram voor stadhuis Utrecht is subversiever dan kunst van nu', Mirjam van der Linden in De Volkskrant (18-05-2013)lees de recensie

"Niet veel voorbijgangers lopen door. De performances zijn confronterend genoeg om vragen op te roepen."

'Verhoeven bereikt zijn doel', Peter Zonderland op Theaterkrant.nl (18-05-2013)lees de recensie

"Het zijn degenen met wie we liever niet oog in oog op straat worden geconfronteerd, maar die hier nu recht naar ons terugkeken. In al hun kwetsbaarheid en indringende menselijkheid."

'Metropolis har sat ansigt på de nøgne og skæve kroppe', Monna Dithmer in Politiken (30-8-2015)lees de recensie (in het Deens)

"Op het internet is het makkelijk je duimpje op te steken bij een verhaal over vluchtelingen. Maar wat als zo'n vluchteling voor je staat?"

'Vroeger verplaatste ik een vaasje, nu het bankstel', Wouter Hillaert interviewt Verhoeven in De Standaard (07-11-2015)lees het artikel

"Het lef, de ontmoeting, de ondervraging, zij ontmoeten elkaar wederom in de openbare ruimte. waar Dries Verhoeven herkenbare en vertrouwde gedaantes plaatst die ver verwijderd zijn van de geruststellende beroemde commerciële figuren. Genoeg om je oogkleppen te laten vallen, om je overtuigingen aan het wankelen te brengen en genoeg om het debat te voeden."

'Transcendance, transition, transparence, transmissions', Marie Baudet voor LaLibre.be (10-6-2015)lees het artikel (in het Frans)

"The thrill running through our bodies caused by this situation will often be barely explicable and difficult to neutralize.”

'A Glance that triggers movement' Article by Kasia Torz in Klaxon nr 10 (march 2019)lees het artikel (Engels), page 59-69

Achtergrond en publieke ontvangst

reportages

Tijdens de editie in Lausanne (juli 2014) werd de reportage ‘Il joue de tambour dans une cage de verre’ gemaakt voor het tv-programma 20min (03-07-2014).
Bekijk de reportage (in het Frans)

Tijdens de editie in Hamburg (augustus 2104) werd Verhoeven geïnterviewd voor het Internationales Sommerfestival auf Kampnagel.
Bekijk het interview (in het Duits)
Bekijk het interview (in het Engels)

controverse in Helsinki, Straatsburg en Hamburg

In 2014 was Ceci n’est pas… onderwerp van controverse tijdens het Finse Baltic Circle Festival. De Finse politie verbood de vertoning van de laatste scene van de beeldenserie, Ceci n’est pas… mon corps, waarbij het naakte lichaam van een vrouw op een stoel wordt getoond. In oktober 2017 deed hooggerechtshof in Finland uitspraak in de zaak en veroordeelde alsnog de politieactie.
Bekijk het nieuwsitem uit 2014 (in het Fins/Engels)
Lees het nieuwsbericht van het festival (in het Engels)

Ceci n'est pas mon corps in Helsinki

Ceci n’est pas mon corps in Helsinki

In Straatsburg (oktober 2013) was het vooral Ceci n’est pas notre désir dat tot reacties leidde. Een lokaal televisiestation, Stras TV, berichtte over het project en de reacties.

bekijk de video (in het Frans)

Nolwen Allain schreef voor het lokale dagblad DNA Strasbourg het artikel ‘<< Ceci n'est pas…>> agite les consciences’ over de waarde van de controverse (19-10-2013).

lees het artikel (in het Frans)

blog

In iedere stad schrijft een lokale dramaturg en/of schrijver over de respons van voorbijgangers op het werk. In Utrecht was het Dries Verhoeven die zelf schreef. Een groot aantal van deze blogs zijn nog online te lezen.

Kortrijk (november 2015)Kopenhagen (augustus 2015) | Montreal (mei 2015) | Helsinki (november 2014) | Freiburg (november 2014) | Hamburg (augustus 2014) | Lausanne (juli 2014) | Basel (juni 2014) | Strasbourg (oktober 2013) | Mülheim (september 2013) | Utrecht (mei 2013)

publicatie

Het Metropolis Festival in Kopenhagen publiceerde in mei 2016 een retrospect op het festival – ‘Metropolis 2012-2015. Laboratory and festival for art and performance in urban space’ met daarin een tekst van Verhoeven over zijn motivatie achter het werk en een analyse van onderzoekster en blogger Sofie Henningsen.

lees de bijdragen (p.134) (in het Engels)

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Credits

concept Dries Verhoeven
productie Studio Dries Verhoeven
artistiek assistent Ilon Lodewijks
geluid Koen Keevel
video Thorsten Alofs

met medewerking van een groot aantal performers

Ceci n’est pas… is ontwikkeld met de steun van “Second Cities – Performing Cities”.