Werk

Phobiarama

Een theatraal spookhuis, midden op straat geplaatst, bevraagt de aanwezigheid van angstretoriek in het politieke domein. Toeschouwers nemen plaats in een karretje en maken een rit door het huidige medialandschap. Ze ervaren hun eigen aantrekking tot huiver en de gevolgen die dat heeft voor de wereld waarin we leven. De woorden van politici schalmen door de ruimtes. Als de waarschuwingen radicaler worden, neemt de snelheid van de attractie toe, en komen performers tevoorschijn. De demonen komen tot leven.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Een theatraal spookhuis, midden op straat geplaatst, bevraagt de aanwezigheid van angstretoriek in het politieke domein. Toeschouwers nemen plaats in een karretje en maken een rit door het huidige medialandschap. Ze ervaren hun eigen aantrekking tot huiver en de gevolgen die dat heeft voor de wereld waarin we leven. De woorden van politici schalmen door de ruimtes. Als de waarschuwingen radicaler worden, neemt de snelheid van de attractie toe, en komen performers tevoorschijn. De demonen komen tot leven.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Video

registratie Phobiarama (met Engelse ondertiteling)

trailer Phobiarama

Pers

"Phobiarama creëert een affectieve relatie: het publiek is alert, vatbaar voor zintuiglijke indrukken. Immersief theater vereist moed en empathie, en zaait paniek, angst, terugdeinzen en een verhoogde hartslag. (...) wanneer het publiek wordt gestimuleerd om na te denken over hun individuele ervaring in deze unieke situatie, is het bezig met 'zelfobservatie' en tegelijkertijd ondergedompeld in de context."

'In the heart of darkness'. Erik Exe Christoffersen voor Peripeti.dk (02-09-2018).lees de recensie (in het Deens)lees de vertaalde recensie (in het Engels)

"Phobiarama is een confronterend werk dat stof tot nadenken geeft, veel meer dan alleen het verrassingseffect van het spookhuis. Het verkent onze hedendaagse angstcultuur, gebouwd op het politieke discours staat. Maar het verkent ook de angst die we hebben voor onszelf en voor elkaar."

'Frygten er i det, vi forventer at møde i det ukendte'. Denni Ian voor Kultumagasinet Fine Spind (03-09-2018).lees de recensie (in het Deens)

"Het is onmogelijk om geen ongemak te voelen. En dat is precies het punt, het creëren van een omgeving van onzekerheid. Ons confronteren met onze angst en de beelden die we creëren van de mensen waarvan we denken dat ze ons pijn zullen doen."

'Festugens spøgelseshus er kun for de modige: - Nogle skriger og græder'. Lene Grønborg Poulsen for Aarhus Stiftstidende (26-08-2018).lees de recensie (in het Deens)

"Beeldend kunstenaar Dries Verhoeven veranderde het 20ste eeuwse spookhuis in een paranoïde en angstaanjagende reis door het 21ste eeuwse politieke landschap en populaire cultuur."

'Phobiarama, LIFT 2018, West Handyside Canopy, Kings Cross, London.' Nick Lambert voor Reviewdonkey (09-06-2018).lees de recensie (in het Engels)

"Phobiarama legt enscenerings-mechanismen bloot, het demaskeert en deconstrueert. De stereotype vertolkingen in Verhoevens spookhuis zijn niets meer dan dat en laten ons daarmee inzien, hoe belachelijk onze maatschappelijk geaccepteerde angsten in wezen zijn. (…) Maatschappelijke mechanismes en angstcultuur functioneren precies hetzelfde als theater, namelijk door de mediale enscenering."

'Phobiarama: Von einem, der auszog das Fürchten zu lehren'. Wera Hippesroither bezocht de voorstelling in Wenen voor PW Magazine (15-05-2018)lees de recensie (in het Duits)

"Phobiarama behoort tot het type voorstellingen dat opbloeit in een festivalcontext. Het raakt direct aan hoe we nu leven."

'Making a new future at the Holland Festival', Lyn Gardner schreef over Phobiarama in een serie artikelen over 'Culture after Brexit' voor de British Council (11-08-2017).lees het artikel (in het Engels)

"Met slim effectbejag maakt Dries Verhoeven een gedurfde voorstelling: dit is een perfect theater van de angst… Hij maakt perfect duidelijk dat degene die waarschuwt voor een klimaatramp, zich van dezelfde apocalyptische taal bedient als degene die een vluchtelingentsunami vreest. (…) Volmaakt huiververmaak met grandioos geslaagde boodschap."

'Volmaakt huiververmaak met grandioos geslaagde boodschap', Herien Wensink schreef een recensie voor De Volkskrant (16-06-2017).lees de recensie

"Met vrij simpele middelen laat Verhoeven je reflecteren op een onaangename waarheid: ook echte angsten bevredigen een behoefte…Maar, en daar zit het mooie venijn van deze installatie, die angstkermis is niet onschuldig: het tekent onze blik op de werkelijkheid".

'Ineens staat er een beer naast je', Simon van den Berg schreef een recensie voor Het Parool (14-06-2017).lees de recensie

"Phobiarama ontmaskert op pakkende en onsubtiele wijze het mechaniek van angst en macht in onze maatschappij".

'Spookhuis ontmaskert onze angst', Sara van der Kooi schreef een reportage voor Trouw (14-06-2017).lees het artikel

"(...) ik ben er niet op uit een sluitend statement te maken. Daar is de problematiek veel te complex voor. Het is al heel wat als een toeschouwer zijn eigen onderbuik begrijpt".

'Samen in de botsautootjes lekker griezelen over hoe vreselijk bang je bent voor elkaar', Hein Janssen interviewde Dries Verhoeven over Phobiarama voor de Volkskrant (13-06-2017).lees het artikel

"In een theatraal spookhuis slalom je drie kwartier lang door collectieve angsten, om die vervolgens op poëtische wijze in de ogen te kijken".

'Spookhuis confronteert met collectieve angsten', Boukje Cnossen schreef deze recensie voor Theaterkrant.nl (13-06-2017).lees de recensie

"We leven in een tijd waarin we continue gewaarschuwd worden".

Tjitske Mussche bezocht voor het VPRO-radioprogramma Nooit meer slapen Phobiarama tijdens de try-outs in Amsterdam. Ze sprak met bezoekers en met Dries over de voorstelling (12-06-2017).luister het fragment terug

"Ik ben in je onderbuik aan het poeren".

'Griezelen in het spookhuis van Dries Verhoeven", Ron Rijghard interviewt Verhoeven voor NRC (01-06-2017).lees het artikel

“Zoals met eerdere werken van Dries Verhoeven, lukt het degene die de ontworpen ruimte van Phobiarama betreedt, niet om een passieve bezoeker te blijven. Een levende installatie en tegelijkertijd een commentaar op het 'theater van de angst' dat we dagelijks zien en ervaren. De performatieve installatie wil ons provoceren, ons bang te maken, ons laten nadenken en uiteindelijk ons naar onszelf laten kijken.”

“Zwarte doos op het Syntagmaplein”, Christina Sanoudou in Kathimerini, p.15 (09-05-2017).lees het artikel (in het Grieks)

“De setting doet ons denken aan spookhuizen, waar geesten en spinnen in je gezicht springen en draken en monsters je aanvallen. In 'Phobiarama' zijn deze beangstigende figuren vervangen door terrorisme, de Brexit, nationalisme en rechts-extremisme, immigranten en de mogelijke gevolgen van het verlaten van de Eurozone. […] Het belangrijkste is waarop u reflecteert wanneer u het botsautootje uitstapt en het zonlicht weer instapt. Pas wanneer u weer buiten staat ervaar je in hoeverre je de gekte van Trump, het delirium van Erdogan, de paranoia van Anthimos, de nationalistische uitspattingen van Michaloliakos hebt toegelaten in je leven. Of hoe makkelijk vanzelfsprekende rechten als de veiligheid van burgers binnen de Europese en Griekse realiteit worden verwaarloosd; rechten die vaak in speeches van Griekse politici worden benadrukt, zoals van Kyriakos Mitsotakis, de man die ons vaarwel groet in Phobiarama."

“De kleine angsttrein van Brexit en Grexit”, The News, p.34 (09-05-2017).Lees het artikel (in het Grieks)

Credits

concept Dries Verhoeven

productie Studio Dries Verhoeven

performance Michelangelo Hansen, Quincy Nelstein, Sohrab Bayat, Malcolm Hugo Glenn, Rodney Glunder, Rosario Roumou, Virginio Papa, Zouhair Mtazi, Tony Cakkie, Nabil Mallat, Rudolf Vooys & Andreas Koundourakis

dramaturgie Lara Staal

casting Renske Pluimers

bewerking Athene Theodora Kapralou

geluidsontwerp S.M. Snider

fotografie Willem Popelier

video Thorsten Alofs

software Sylvain Vriens

kostuum Tentacle Studio

ontwikkeling technisch systeem Nelissen decorbouw

video ontwerp (stage) Casper Wortmann

stage regie Carmen Schwarz

video trailer Bowie Verschuuren

met dank aan Demi vom Hexenzauber (Hella), Earl Daniel, Ozan Aydogan Sohrab Bayat & Quincy Nelstein

 

Phobiarama kwam tot stand in coproductie met Onassis Cultural Centre Athens (GR) en Holland Festival (NL).

Phobiarama is mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het NORMA fonds en VSBfonds.