Werk

The NarcoSexuals

Scrollend door hun telefoon gaan ze op zoek naar seks, seks van de bovenste plank, seks voorbij het voorstelbare. Geil en vastberaden springen ze op de fiets, in hun jaszak een flesje ghb, een zakje 3mmc of iets sterkers. Ongehoorzaam aan het verzoek tot social distancing, met een dikke vinger naar de gezondheidscultus, rebellerend tegen de sluimerende eenzaamheid. Ze treffen elkaar op de bank in een willekeurige huiskamer in de stad. Ze kruipen tegen elkaar aan, ze praten honderduit, ze neuken de sterren van de hemel, soms vallen ze flauw, in elkaars armen, ze dragen zorg voor elkaar. Ontmoet: The NarcoSexuals.

In zijn nieuwste werk onderzoekt Dries Verhoeven de ins en outs van seksueel drugsgebruik, een fenomeen dat vooral onder homomannen aan populariteit wint. Veertig jaar na het begin van de gay liberation dient zich een ‘narco-seksuele revolutie’ aan, al is die huidige bevrijding voor de buitenwereld onzichtbaar. Wat maakt mensen zó gedreven dat ze er soms hun leven voor op het spel zetten? Hoe ánders mogen ze zijn?

Bezoekers worden toegelaten tot het terrein, kunnen rondlopen en bepalen zelf hoe lang ze het werk willen bezichtigen.

De kaartverkoop voor Theaterfestival Boulevard start op 13 juni (kaartverkoop vrienden start op 9 juni)

 

Scrollend door hun telefoon gaan ze op zoek naar seks, seks van de bovenste plank, seks voorbij het voorstelbare. Geil en vastberaden springen ze op de fiets, in hun jaszak een flesje ghb, een zakje 3mmc of iets sterkers. Ongehoorzaam aan het verzoek tot social distancing, met een dikke vinger naar de gezondheidscultus, rebellerend tegen de sluimerende eenzaamheid. Ze treffen elkaar op de bank in een willekeurige huiskamer in de stad. Ze kruipen tegen elkaar aan, ze praten honderduit, ze neuken de sterren van de hemel, soms vallen ze flauw, in elkaars armen, ze dragen zorg voor elkaar. Ontmoet: The NarcoSexuals.

In zijn nieuwste werk onderzoekt Dries Verhoeven de ins en outs van seksueel drugsgebruik, een fenomeen dat vooral onder homomannen aan populariteit wint. Veertig jaar na het begin van de gay liberation dient zich een ‘narco-seksuele revolutie’ aan, al is die huidige bevrijding voor de buitenwereld onzichtbaar. Wat maakt mensen zó gedreven dat ze er soms hun leven voor op het spel zetten? Hoe ánders mogen ze zijn?

Bezoekers worden toegelaten tot het terrein, kunnen rondlopen en bepalen zelf hoe lang ze het werk willen bezichtigen.

De kaartverkoop voor Theaterfestival Boulevard start op 13 juni (kaartverkoop vrienden start op 9 juni)

 

Video

Pers

Voortdurend confronteert de installatie je vernuftig met je eigen vooroordelen. In dit geval: je hebt toch geen drugs nodig om extatische seks te hebben? Duidt die behoefte niet op innerlijke leegte en angst voor echte intimiteit? Maar hoe langer je kijkt, en hoe meer je jezelf betrapt op je eigen fascinatie en voyeurisme, hoe verwarrender het wordt.

Herien Wensink in de Volkskrant (16 mei 2022)Lees hier de recensie

De nieuwe installatie van Dries Verhoeven doet theatraler en dramatischer aan dan ik gewend ben in zijn werk. Laverend tussen peepshow en de re-enactment van een avondje seksen met een Grindr-date, ontstaat er een wonderlijk spel van blikken naar binnen en naar buiten.

Fransien van der Putt in de Theaterkrant (13 mei 2022)Lees hier de recensie

Verhoeven wil met The NarcoSexuals een openbaar gesprek op gang brengen rondom de betekenis van chemseks, seks onder invloed van drugs, een fenomeen dat vooral onder homoseksuele mannen populair is. Maar zijn bedoelingen zijn breder: hij wil het ook hebben over de relatie tussen lust en intimiteit, en over het feit dat waar de homobeweging vroeger juist zichtbaar wilde zijn, de chemseks-scene vooral in het verborgene floreert.

Hein Janssen van de Volkskrant bezocht Dries Verhoeven in de Studio in Almere en interviewde hem tijdens de voorbereidingen voor The NarcoSexuals (12 mei 2022)Lees hier het interview

The NarcoSexuals is tegelijkertijd bevrijdend en ongemakkelijk in de manier waarop het taboes inzichtelijk maakt.

Sander Janssens in NRC (14 mei 2022)Lees hier het artikel

“Je mag kijken naar een ongemakkelijke en tegelijk aantrekkelijke wereld. Je hóeft natuurlijk niets. Je kunt op veilige afstand blijven. Maar je kunt ook de hele dag – de performance duurt zes uur - door het wc-raampje naar binnen gluren. Je bent overal welkom; welke vitrage je ook tegenkomt, je mag er doorheen kijken. Wie weet kijk je zo ook wel even in je eigen onderbuik, waar je zelf een gordijntje voor hebt hangen.”

Een interview door Jowi Schmitz (Trouw) met Dries Verhoeven tijdens de repetities van The NarcoSexuals (12 mei 2022)Lees hier het interview

Verhoeven zag chemsex tijdens corona een vlucht nemen. “De vele restricties hadden een ander effect op gezinnen dan op single homomannen die al een geschiedenis van restricties achter zich hebben.” In de nagebouwde sociale huurwoning zijn geen restricties.

Lorianne van Gelder (Het Parool) interviewde Dries Verhoeven tijdens het maakproces van The NarcoSexuals (10 mei 2022)Lees hier het interview

Credits

concept: Dries Verhoeven
performance: Bráulio Bandeira, Matteo Bifulco, Tamar Blom, Vincent Clavaguera, Wojciech Grudziński, Estefano Romani, Barnaby Savage
understudies: Mher Brutyan, Victor Mendes
bewegingsmateriaal ontwikkeld i.s.m. de performers
geluidsontwerp: Thijs van Vuure
dramaturgie: Hella Godee & Miguel Melgares
assistentie: Marte Boneschansker
stage tekst/regie: Hendrik de Pecker
techniek: Roel Evenhuis, Peer Thielen
aankleding decor: Eveline Didderen
productie: ‘n More – Ellen van Bunnik, Lise van den Hout, Thijs de Bruijn, Jitske Weijand
stage productie: Maaike Postma
figuranten Utrecht: Oliver Wagstaff, Lisanne Pol, Rafael Matt, Sasa Hara, Marie Clavaguera, August Geerlings, Jannes van Arkel, Marvin Staal, Gwen de Visser, Marco Franssen
figuranten Den Bosch: Monique van den Boomen, Tom Seebregts, Liesbeth Verstegen, Marina Kopier, Suzanne Schoenmakers, Anita Witteveen, Nancy Frederiks, Oliver Wagstaff
een productie van: Studio Dries Verhoeven