Songs for Thomas Piketty
Op plekken waar bedelen is verboden plaatst Verhoeven bedelende en zingende (aluminium replica’s van) ghettoblasters. Hij werkt daarvoor samen met een grote groep daklozen, en plaatst hun stem voor even terug op straat. Het werk roept vragen op over de representatieve functie van de publieke ruimte. Hebben vooral commerciële partijen en veiligheidsdiensten een stem in wat we toestaan op straat, of geven we de ongemakkelijke, soms manipulatieve of irriterende stem van bedelaars ook een plek?
Op plekken waar bedelen is verboden plaatst Verhoeven bedelende en zingende (aluminium replica’s van) ghettoblasters. Hij werkt daarvoor samen met een grote groep daklozen, en plaatst hun stem voor even terug op straat. Het werk roept vragen op over de representatieve functie van de publieke ruimte. Hebben vooral commerciële partijen en veiligheidsdiensten een stem in wat we toestaan op straat, of geven we de ongemakkelijke, soms manipulatieve of irriterende stem van bedelaars ook een plek?
Video
Pers
"Onder druk van City Marketing, toerisme en commercie, worden bedelaars van straat geweerd en verschijnt er steeds meer anti-dakloze meubilair. Ik vroeg me bij dit project af of we objecten net zo behandelen als de daklozen die ze belichamen. Voor de handhavers van stadstoezicht blijkt er nu weinig verschil."
'Stadstoezicht verwijdert kunstproject van Dries Verhoeven', Joke Beeckmans voor Theaterkrant.nl (03-06-2016)lees het bericht
"I hope to deactivate the 'autopilot' of passersby. If we show it for a long time, people might tune it out the same way they tune out homelessness. I want to leave before that happens."
''Begging boomboxes' are bringing attention to poverty in the Netherlands', Savonne Anderson voor Mashable.com (30-03-2016)lees het artikel (in het Engels)
"City marketing is of growing importance in the way public space is been shaped."
'These Boomboxes Beg For Money In Cities Where Homeless People Aren't Allowed To', Adele Peters voor Fastcoexist.com (24-03-2016)lees het artikel (in het engels)
"Songs For Thomas Piketty (...) raakt aan beeldende kunst en ideeëntheater. Applaudisseren hoeft niet, maar je komt wel thuis met vragen waarvan je niet wist dat je ze had."
'Verhoeven laat gettoblasters bedelen', Dick van Teylingen voor Theaterkrant.nl (17-03-2016)lees de recensie
"Sommige mensen worden er ongemakkelijk van, ze weten zich geen houding te geven. Iemand anders zei dat ze meer bewust was toen ze dertig meter na de recorder een 'echte' bedelaar zag."
'Meer bewust van bedelaars door kunstproject gettoblasters Utrecht', Verhoeven geïnterviewd door RTV Utrecht / Radio M (07-03-2016)lees het artikel, luister het fragment terug
"De stad wordt steeds gepolijster. Verontrustende elementen worden uit beeld gewerkt. Er is antidakozen-meubilair – bankjes met in het midden een armleuning, zodat je er niet op kan liggen. Als je in de straten van Amsterdam muziek wil maken moet je eerst auditeren."
'Machines die om geld vragen', Berengaria Liedmeier voor Straatnieuws Utrecht (05-02-2016)lees het artikel
radio en televisie
Radio Rijnmond doet verslag van straat in Rotterdam (17-03-2016).
Lucas De Man bezocht voor AVROTROS’ Kunstuur Hacking Habitat en sprak met Dries (06-03-2016).
bekijk de uitzending (vanaf 6:50)
Dries wordt geïnterviewd door RTV Utrecht / Radio M (07-03-2016).
Credits
concept Dries Verhoeven
productie Studio Dries Verhoeven
stemmen Alexander Schröter, Adriana Pop, Safet, Natalia Goga, Julia Scepanovic, Vlado Doknic, Sascha Stojanovic, Neso Vukanovic, Tatiana Maslova en Dorothea Nikiporczyk
artistieke assistentie Bart van de Woestijne en Ieme Soes
realisatie gettoblasters onder begeleiding van Roel Huisman
techniek Roel Evenhuis
opname en editing Wouter Messchendorp
geluidstechniek Tjalling Bal
ontwikkeling software Sylvain Vriens
video Thorsten Alofs
met dank aan Z!, de Amsterdamse straatkrant
Songs for Thomas Piketty is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Mondriaanfonds, het Fentener van Vlissingen Fonds, het K.F. Hein Fonds en het Stichting Elise Mathilde Fonds.