De Uitvaart
Tien plechtige begrafenismissen zijn een reflectie op de onheilsretoriek van politieke spelers en cultuurpessimisten. De toeschouwers staan stil bij het ‘overlijden’ van verdwenen denkbeelden, waarden of maatschappelijke condities: De Europese gedachte, Ons geloof in god, Het Duitse schuldgevoel etc.
Na de plechtigheid volgt een processie door de stad en een begrafenis op een daarvoor aangelegde begraafplaats. Door bezoekers op te nemen in het ritueel, worden ze medeplichtig gemaakt aan de happening, en geactiveerd in hun positiebepaling ten opzichte van de vermeende dood.
Tien plechtige begrafenismissen zijn een reflectie op de onheilsretoriek van politieke spelers en cultuurpessimisten. De toeschouwers staan stil bij het ‘overlijden’ van verdwenen denkbeelden, waarden of maatschappelijke condities: De Europese gedachte, Ons geloof in god, Het Duitse schuldgevoel etc.
Na de plechtigheid volgt een processie door de stad en een begrafenis op een daarvoor aangelegde begraafplaats. Door bezoekers op te nemen in het ritueel, worden ze medeplichtig gemaakt aan de happening, en geactiveerd in hun positiebepaling ten opzichte van de vermeende dood.
Video
Pers
"Niemand beheerst de spagaat tussen trash en cultuur zo goed als Gina-Lisa Lohfink... De Nederlander Dries Verhoeven had geen betere bezetting voor zijn performance kunnen kiezen. Door het optreden van Lohfink veranderde deze vanzelf in een soort meta-performance."
'Ja, Gina-Lisa Lohfink macht jetzt in Kunst', Sebastian Spath in Die Welt (30-08-3016)lees de recensie (in het Duits)
"...terwijl de fotografen zich op haar storten, de camera's snorren en ze in de kerkbank dicht tegen haar vriend Florian Wess aan zit, lijkt het ineens allemaal net echt – als een geniale strategische zet waarbij de cameramensen en alle aanwezigen alleen maar figuranten zijn die de privacy van een rouwende vrouw komen schenden."
'Es lebe die Realsatire', Birgitta Lamparth in Wiesbadener Kurier (30-08-2016)lees de recensie (in het Duits)
"De begrafenis was het slotstuk van een even serene als ludieke ‘voorstelling’."
'Sereen theater in RK-kerk', Ron Rijghard in NRC Handelsblad (23-05-2014)lees de recensie
"Een oase van bezieling, geestkracht, humor en durf in tijden van herkenning en behoudzucht in de kunsten."
'Dries Verhoeven op scherp in ‘De Uitvaart’. Magisch theater in tandeloze tijd', George Knight op zijn blog (23-05-2014)lees het commentaar
"In De Uitvaart is de kerk het hoenderhok en de dood de knuppel."
'Uitvaart voor vergane ideeën', interview door Peter van de Vusse in AD Utrechts Nieuwsblad (30-04-2014)lees het artikel
"Het werkt en het is uitermate geestig, soms zelfs ontroerend."
'Alternatieve begrafenis werkt op lachspieren', Moos van den Broek op Theaterkrant.nl (15-05-2014)lees de recensie
Achtergrond en publieke ontvangst
blog
Ten tijde van De Uitvaart verschijnt dagelijks een overlijdensbericht in een lokale krant. In de middag worden foto’s gepubliceerd van het afscheid van ‘de overledene’ en de daaropvolgende ochtend is een videoverslag te zien van de mis en teraardestelling. Advertenties, bidprentjes (zie foto), foto’s en video’s worden verzameld op een blog.
bekijk het blog uit Utrecht (2014)
controverse
In Utrecht kwam een kleine groep gelovigen in protest tegen uitvoering van De Uitvaart, zij meenden dat de kerk door de happening werd ontheiligd.
Charlotte Huisman schreef voor De Volkskrant over de ontstane situatie: ‘Gelovigen verlaten Utrechtse kerk na ‘ontheiliging’ door theatermaker’.
Zowel Verhoeven als SPRING-directeur Rainer Hofman schreven een brief, gericht aan het Sint Willibrord Apostolaat, Utrechtse gelovigen en andere geïnteresseerden.
lees de brief van Verhoeven
lees de brief van Rainer Hofman
Media
In Wiesbaden (2016) deden verschillende Duitse media verslag van de deelname van Gina Lisa Lohfink aan De Uitvaart, zoals Bild, Der Spiegel en ARTE.
bekijk item Bild | bekijk item Der Spiegel
ARTE JOURNAL bericht over Die Beerdigung (De Uitvaart), 29 augustus 2016
publicatie
In ‘Hedendaagse kunst in Nederlandse kerken 1990-2015. Van Jan Dibbets tot Tinkebell’ wordt een overzicht gegeven van Nederlandse kunst in de kerk, met aandacht voor De Uitvaart. Joost de Wal (red.).
Credits
regie Dries Verhoeven
tekst Dries Verhoeven en Jibbe Willems
productie Studio Dries Verhoeven, Saskia Schoenmaker
voorganger Victor Mees
diaken Wil Kwaak
misdienaars Julia Harmsen, Rens Clijnk, Derick Pieter en Noa van den Beukel
organist Bob van der Linde
video Thorsten Alofs, Sofia Samoylova
begeleiding uitvaart SENS uitvaarten en De Dragerscentrale
zangkoren Koor Bon Ton, Kamerkoor JIP en Kamerkoor Saudade