Broeders verheft u ter vrijheid
In een geautomatiseerd distributiecentrum zingen tien Bulgaarse performers, die ervaring hebben als arbeidsmigrant, acht uur lang een historisch arbeidslied. Hun werkonderbrekingen zijn afgeleid van die bij e-commercebedrijf Amazon. Door robotica en zang naast elkaar te plaatsen, bevraagt de voorstelling de waarde van het werkende lichaam, de arbeidersbeweging en de erfenis van het socialisme in tijden van automatisering. Bezoekers kunnen de voorstelling zo lang bijwonen als ze willen.
Een tentoonstelling belicht onder andere de woonvertrekken van de performers en objets trouvés van verschillende werkvloeren. Het videowerk ‘To perform’ en de documentaire ‘The recruitment’ (over de creatie van het werk) onthullen de visie van de performers op de voorstelling en de politiek van de arbeid.
In een geautomatiseerd distributiecentrum zingen tien Bulgaarse performers, die ervaring hebben als arbeidsmigrant, acht uur lang een historisch arbeidslied. Hun werkonderbrekingen zijn afgeleid van die bij e-commercebedrijf Amazon. Door robotica en zang naast elkaar te plaatsen, bevraagt de voorstelling de waarde van het werkende lichaam, de arbeidersbeweging en de erfenis van het socialisme in tijden van automatisering. Bezoekers kunnen de voorstelling zo lang bijwonen als ze willen.
Een tentoonstelling belicht onder andere de woonvertrekken van de performers en objets trouvés van verschillende werkvloeren. Het videowerk ‘To perform’ en de documentaire ‘The recruitment’ (over de creatie van het werk) onthullen de visie van de performers op de voorstelling en de politiek van de arbeid.
Video
Pers
“Zoals altijd weet Verhoeven de aandacht van zijn toeschouwers te trekken met een ogenschijnlijk simpel en doeltreffend beeld. Het knappe van al zijn werk is dat hij grote, gecompliceerde thema's terugbrengt tot een essentie. Het is aan de ene kant confronterend, maar toont ook compassie met zijn onderwerp.”
Vincent Kouters in de VolkskrantLees hier de recensie
“De schoonheid van het zingende robotballet blijft op mijn netvlies hangen. […] Als sirenen blijven de scènes lonken, zoals de waar dat in de schappen doet.”
Fransien van der Putt bezocht voor de Theaterkrant het werk tijdens SPRING en bracht een bezoek aan de expositie in West Den Haag.Lees hier de recensie
“Je mag zo lang blijven als je wilt, waarmee Verhoeven je meteen met een dilemma opzadelt: wanneer hou je het weer voor gezien, als je oog in oog staat met deze mensen, die dagelijks acht uur vol moeten maken?”
Sander Janssens in NRCLees hier de recensie
"Zoals wel vaker bij een repetitief kunstwerk dwingt de duur een zekere overgave af, en een verscherpte waarneming. De loop die de Bulgaren gevangenhoudt, bevat een intrigerende compositie: herhaaldelijk zwelt het geraas van de machines aan terwijl de zangers geluidloos doorzingen. Eigenlijk zit er een dromerige schoonheid in de installatie."
Marijn van der Jagt in De Groene AmsterdammerLees hier het artikel
"One by one, the performers share personal thoughts and anecdotes. Through their stories, I get to know the nuances of life on production floors."
Manuela Zammit bezocht de expositie in West Den Haag voor Metropolis M (Engelse review)Lees hier het artikel (in het Engels)
"We struikelen tegenwoordig over al onze goede bedoelingen, ze ontnemen ons het zicht op ons eigen ambivalente handelen. Ik geloof sowieso niet zo in het geven van het goede voorbeeld. Liever leg ik mijn hoofd op het hakblok; kunstwerk geslaagd, kunstenaar overleden.”
Alex de Vries bezocht de expositie in West Den Haag voor Mister MotleyLees hier het artikel
"Ongemak dat ik in het dagelijks leven ervaar wil ik delen. Momenten waarop ik niet weet wat ik moet doen, of wat ik van iets moet vinden. Dat wil ik op een podium zetten of in een museum. Om ons gemeenschappelijk te laten twijfelen. De twijfel is me veel waard, net als het ongemak. Ergens wat van vinden betekent dat het moment van ongemak al voorbij bent en een duidelijke mening hebt. De onderwerpen waar ik een mening over heb daar maak ik juist geen kunst over."
Dries Verhoeven te gast bij Kunststof Radio. Op de première live vanuit Stadsschouwburg Utrecht in gesprek met Gijs Groenteman.Luister de uitzending terug als podcast
Nominatie VSCD Mimeprijs
Broeders verheft u ter vrijheid werd genomineerd voor de VSCD Mimeprijs 2020 en 2021.
De jury over het werk:
“Met zijn multidisciplinaire tweeluik ‘Broeders verheft u ter vrijheid’ over de kapitalistische globalisering toont Dries Verhoeven aan hoe de individuele geest van werkkrachten uit lagelonenlanden over hun uitgebuite lichaam kan triomferen. Het oud-Nederlandse, socialistische strijdlied dat tien Bulgaarse seizoenarbeiders acht uur lang zingen in een door robots overgenomen distributiecentrum is een dromerig protest tegen hun inwisselbaarheid. In een Haagse kunstinstelling, drie maanden lang de woonplek van de spelers, brachten een gelaagde documentaire en een mimografische driepanelen-video hun rijke binnenwereld intiem dichtbij.”
Videowerken The recruitment & To perform
Er zijn twee videowerken die onderdeel uitmaken van ‘Broeders verheft u ter vrijheid’. Je kunt ze bekijken op vimeo.
Bekijk het videowerk ‘To perform’
Bekijk de documentaire ‘The recruitment’
podcast
Na haar bezoek aan Broeders verheft u ter vrijheid, belt een geëmotioneerde Hanneke Groenteman met Gijs Groenteman en Teun van de Keuken. Hieronder het fragment uit aflevering #28 van de podcast ‘Teun & Gijs vertellen alles’.
tekst arbeidslied
Broeders, verheft u ter vrijheid!
Broeders, omhoog naar het licht!
Stralend op duister verleden
Staat nu de toekomst gericht.
Stralend op duister verleden
Staat nu de toekomst gericht.
Ziet hoe een vloed van millioenen
Eind’loos uit nachtdonker dromt.
Tot ons onmeet’lijk verlangen
Hemel en nacht overstroomt.
Tot ons onmeet’lijk verlangen
Hemel en nacht overstroomt.
Legt in elkaar uw handen
Broeders, en valt met een lach
Eindigt der slavernij schande!
Heilig de laatste slag!
Eindigt der slavernij schande!
Heilig de laatste slag!
Oorspronkelijke versie: ‘Smelo, towarischtschi, w nogu’,
Leonid Petrovich Radin, 1895
Nederlandse tekst: Marie W. Vos, 1938
Credits
concept Dries Verhoeven
cast Irina Angelova, Rilka Charovna, Boryana Dzhivdzhanova, Petyo Gyudyulev, Blagovest Ilchevski, Kalin Kupenov, Miroslav Mihov, Valentina Panova, Valentin Stankov, Antonia Tochka
productie Studio Dries Verhoeven
dramaturgie Hellan Godee & Miguel Melgares
eerste inspiciënt Niels Runderkamp
AGV robotica Tom Dalhuisen
programmeur robotarmen Casper Wortmann
programmeur systeembesturing Sylvain Vriens
sound design Peer Thielen, Rutger Verberkmoes
hoofd techniek Roel Evenhuis
techniek Marko Meijer, Niklas van Woerden
stagiair techniek Titus Duitshof
zangcoach Dimitar Arnaudov & Julia Scepanovic
casting & productie Sofia, Bulgarije Christian Bakalov
decorbouw Maarten Smids, Niklas van Woerden, Merijn Versnel
video Wouter van Elderen