Werk

Life Streaming

Twee internetcafés staan met elkaar in verbinding. Twintig bezoekers in Europa chatten met twintig performers in Sri Lanka op het strand dat werd getroffen door de Tsunami van 2004. Wat begint als een onschuldige chat, verandert in een gesprek over ons empathisch brein. De performers zetten vraagtekens bij hun eigen slachtofferschap en proberen te achterhalen waar het westerse hart sneller van gaat kloppen.
Door ingrepen in de ruimte verandert het gesprek in een fysieke ervaring. Uiteindelijk stroomt een grote hoeveelheid warm water het Europese internetcafé binnen.

Twee internetcafés staan met elkaar in verbinding. Twintig bezoekers in Europa chatten met twintig performers in Sri Lanka op het strand dat werd getroffen door de Tsunami van 2004. Wat begint als een onschuldige chat, verandert in een gesprek over ons empathisch brein. De performers zetten vraagtekens bij hun eigen slachtofferschap en proberen te achterhalen waar het westerse hart sneller van gaat kloppen.
Door ingrepen in de ruimte verandert het gesprek in een fysieke ervaring. Uiteindelijk stroomt een grote hoeveelheid warm water het Europese internetcafé binnen.

Video

Life Streaming (2010)

Pers

"Dries Verhoeven weet op zeldzame wijze de toeschouwer bij het toneel te betrekken."

'Chatten met een vreemde over verlies', Kester Freriks in NRC Next (12-08-2010)lees de recensie

"Subtly provocative... Dutch director Dries Verhoeven is a visionary athlete who has taken an extraordinary imaginative leap."

'The Comedy of Errors; Salome; Lift: Life Streaming', Kate Kellaway in The Observer (04-07-2010)lees de recensie (in het Engels)

"Heel slim wordt je achterdocht gewekt, in plaats van je begrip. Brechtiaanse vervreemding, in plaats van ‘unieke samensmelting’."

Wouter Hillaert op www.commotie.nulees de recensie

Achtergrond

artikelen

Op het online platform Metamodernism verscheen een artikel over Life streaming als voorbeeld van gezamenlijk auteurschap. “Life Streaming can be seen as motor of subjective transformation insofar as it participates in the production of a global vision through networked interaction…through a multiplicity of different cultural, social, geographical and personal layers”, schreef Andrew Woods in zijn artikel ‘Common Authorship: Towards an Authority of Art’.

lees het artikel (in het Engels)

Nomadisch creëren’, zo noemt Nienke Scholts de praktijk van een aantal makers die het onbekende niet opzoeken ‘om verschillen op te heffen, maar om ze uit te lichten en ze voor hun Europese publiek uiteindelijk inzichtelijk te maken’. Met als praktijkvoorbeeld Life Streaming, waarvoor ze de dramaturgie deed. Ze schreef het essay ‘Bewegend denken’ voor Etcetera #125.

lees het essay

Credits

regie Dries Verhoeven

regie assistentie Caroline Farke en Jake Oorloff

assistent ontwerper Pascal Leboucq

dramaturgie Nienke Scholts

techniek Jeffrey Kranen en Silk BV

software Ingredient Media

fotografie Tim Mitchell

spelers Sasith Kulathunga, Anushad Tharunayana, Dineth Chathuranga, Gerard Lucky, Yasal Ruhunuge, L. H. Athila Ruwan Amarasiri, G.W. Jayantha, Nuwan Silva, Chaminda, Salmon, Upul, Susantha, Chaminda, Rohitha, Dilani, Nimal, Prasad Pereira, Wimal Ranathunga, Imaad Majeed, Surin Merinnage, H. P. Hansika Priyadarshani, Ruhani Perera, Jake Oorlof, Tracy Jayasinghe, Michael Mendis, Ridma Kasun, Anjalie Pieres, Yashoda Suriyapperuma, Sadern Alwis, Kumudithe Perera, Natalie Soysa, Theena Kumaragurunathan, Kasun Dissanayake, Buddima de Mel, Nuwan, Shamira Dissanayake, Waseem Haseem en Zul Karnain

in coproductie met Uz Arts, Huis en Festival aan de Werf, LIFT Festival Londen en Schauspielhaus Bochum