Werk

Homo Desperatus

44 vitrines bevatten natuurgetrouwe schaalmodellen van locaties van menselijk leed zoals de kernreactor in Fukushima, het detentiekamp Guantanámo Bay in Cuba en een ingestorte kledingfabriek in Bangladesh.

Iedere vitrine wordt bewoond door een mierenkolonie. Het werk transformeert het museum tot een formicarium: 70.000 mieren proberen een leven op te bouwen op de plekken van menselijke catastrofes. Iedere locatie is uitgerust met een vingercamera die de locatie filmt vanuit het perspectief van de nieuwsverslaggeving. De live video wordt in dezelfde ruimte geprojecteerd.

De bezoeker zoomt in en uit, tussen analytische afstand en emotionele betrokkenheid bij het lijden van de diersoort mens, hier gerepresenteerd door de mier.

44 vitrines bevatten natuurgetrouwe schaalmodellen van locaties van menselijk leed zoals de kernreactor in Fukushima, het detentiekamp Guantanámo Bay in Cuba en een ingestorte kledingfabriek in Bangladesh.

Iedere vitrine wordt bewoond door een mierenkolonie. Het werk transformeert het museum tot een formicarium: 70.000 mieren proberen een leven op te bouwen op de plekken van menselijke catastrofes. Iedere locatie is uitgerust met een vingercamera die de locatie filmt vanuit het perspectief van de nieuwsverslaggeving. De live video wordt in dezelfde ruimte geprojecteerd.

De bezoeker zoomt in en uit, tussen analytische afstand en emotionele betrokkenheid bij het lijden van de diersoort mens, hier gerepresenteerd door de mier.

Video

registratie Homo Desperatus

Pers

"Met wonderschone sereniteit toont Verhoeven zo de ‘lelijkste’ issues van de 21e eeuw."

'Wonderschone verbeelding van dramatische gebeurtenissen', Moos van den Broek op Theaterkrant.nl (12-08-2014)lees de recensie

"Je ziet hoe het individuele leed ten dienste staat van ons collectief welzijn"

'Hoop op mieren', Nel Westerlaken voor De Volkskrant (25-07-2014)lees het interview

"Het is een meta-tentoonstelling met een wrange knipoog: (...) wij zijn de aliens."

'Mier, mens en media', Joke de Wolf in Trouw (03-07-2014)lees de recensie

"Verhoevens enscenering is die van een opera. De gipsen maquettes zijn beeldschoon."

'Mieren die schuifelen in ramp-maquettes', Lucette ter Borg in NRC Handelsblad / NRC Next (29-07-2014)lees de recensie

"Samen met Dries Verhoeven liep ik door dit apocalyptische Madurodam, waarin ook ironie, hoop en schoonheid een plaats krijgen."

'Mieren gaan beter om met catastrofes dan mensen', Lex Bohlmeijer in gesprek met Dries voor De Correspondent (05-07-2014)beluister de podcast

Achtergrond

Verhoeven over Homo Desperatus, theater en het museum

Ten tijde van de tentoonstelling van Homo Desperatus, nam Verhoeven een drietal video’s op waarin hij spreekt over de totstandkoming van Homo Desperatus, de wens om werk in een museale context te presenteren en over eerder werk.

verhoeven over de totstandkoming van Homo Desperatus
verhoeven over het museum en het theater
verhoeven over eerder werk

radio

Verhoeven sprak bij het radioprogramma Nooit meer slapen met Pieter van der Wielen over Homo Desperatus.

luister naar het programma

video versie

In 2015 maakte Verhoeven een videoversie van Homo Desperatus, die haar première beleefde op het Homo Novus festival in Riga, Letland.

bekijk de videoversie (openbare vertoning alleen toegestaan na toestemming van de kunstenaar)

Now Babylon / videovertoning

De videoversie van Homo Desperatus was onderdeel van de tentoonstelling Now Babylon in galerie W139. Susanne de Heer schreef hierover voor Cleeft: ‘Now Babylon laat de unheimliche status quo zien in W139’.

lees het artikel

Credits

concept Dries Verhoeven
productie Studio Dries Verhoeven, Saskia Schoenmaker
artistiek assistent Cindy Moorman
techniek Roel Evenhuis en Sylvain Vriens
soundtrack Wouter Messchendorp
video Thorsten Alofs
maquettebouwers Arthur van der Laaken, Carl Wesselius, Edwin de Koning, Erik van de Wijdeven, Ernesto Yelamos, Felipe Gonzalez Cabezas, Felix Dorst, Fleur Verhoeff, Kiki van der Hart, Leon Steuernthal, Lidia Vadja, Lynn Ewalts, Nadja Turlings, Persi Ioannidou, Roel Huisman (leiding) Stefanie Bonte, Theodora Chatzi Rodopoulou, Yukina Uitenboogaart en Wendy Wassink