Werk

Fare Thee Well!

In de installatie Fare thee Well! wordt de kijker uitgedaagd vaarwel te zeggen tegen delen van de wereld, beschavingen, overtuigingen en persoonlijke bezittingen die lang geleden zijn verdwenen of ooit nog zullen verdwijnen. Het werk reageert daarmee op sombere toekomstscenario’s die in tijden van crisis tot ons komen. Zouden we ons serieus af moeten vragen hoe die scenario’s ons persoonlijke leven beïnvloeden of nemen we ze liever met een korrel zout?

lees meer

De toeschouwer kijkt door een telescoop en ziet op 2 km. afstand een tekst die een continue stroom zaken en denkbeelden toont, waar we wellicht ooit afscheid van zullen moeten nemen. Op zijn hoofdtelefoon klinkt een opera-aria van Händel. Zo ontstaat een visueel requiem voor onze tijd, een klaagzang van dystopieën in tijden van crisis.

Door de telescoop, een optisch instrument waarmee de kijker normaliter terug in de tijd kijkt, ontstaat het gevoel in contact te staan met een orakel: een medium dat buiten de tijd staat. De teksten lijken de buitenwereld, eveneens zichtbaar door de telescoop, te ondertitelen.

Voorbijgangers in de stad zien de lichtkrant ook, maar ondersteboven. Het werk stelt daarmee de vraag naar de afstand die nodig is om te kunnen reflecteren op de tijd waarin je leeft. De kijker is verantwoordelijk voor zijn eigen ervaring, hij bepaalt zelf hoe lang hij wil blijven kijken naar de stroom ongemakkelijke boodschappen.

Video

Fare Thee Well! (2012). Versie Berlijn

Pers

"Het zijn de sterke momenten van de wereldtentoonstelling, waarin het bijzondere gebied versmelt met dat wat wordt getoond. Op een geniale manier doet dit Fare thee well! van Dries Verhoeven. (…) Een magische verstrengeling van verte en nabijheid, van openbaarheid en privé en van melancholische zwanenzang en spottende politieke incorrectheid."

'Ort und Kunst verschmelzen lassen', Matthias Weigel op Nachtkritik.de (01-06-2012)lees de recensie (in het Duits)

"Je hebt geen keuze: je moet blijven kijken naar deze hypnotische boodschappen."

'Verslag Over Het IJ', Simon van den Berg in Het Parool (17-07-2013)lees het verslag

"Verhoeven is partly playing with classic philosophical ideas of the sublime in having us survey--and be unsettled by--the accelerated history of development and privatization in our urban surroundings."

'PuSh 2015: Fare Thee Well!', Peter Dickinson voor het blog Performance, Place and Politics (02-02-2015)lees de recensie (in het Engels)

Achtergrond en publieke ontvangst

verslag uit Rio de Janeiro

Verhoeven werd geïnterviewd voorafgaand aan de editie in Rio de Janeiro (oktober 2012).

bekijk het interview

artikel

“It gave me the personal touch I was looking for and it felt as a layered and daring visual meeting in time and space. One of those meetings I will not easy forget…”. Edwin Stolk schreef het stuk ‘Call of the mall and wake up to a better world’ over zijn bezoek aan de beeldende kunstmanifestatie Call of the Mall (17-09-2013).

lees het artikel

controverse

Voorafgaand aan de versie tijdens STRP Eindhoven (maart 2015) hadden lokale fracties van de LPF en PVV in Eindhoven moeite met de zin “Welcome Islamic State”. Zij stelden er raadsvragen over. Verhoeven reageerde bij Omroep Brabant.

beluister het radiofragment

achtergrond_welcome-islamic-state

Nieuwsbericht

Student Master Kunsten, publiek en samenleving aan de Universiteit van Tilburg Robin Verleisdonk reageerde op de ophef met het opiniestuk ‘Kunst mag bang maken’ (25-03-2015).

lees het artikel

Credits

concept Dries Verhoeven

artistieke assistentie Cindy Moorman (2013) en Bart van de Woestijne (2015)

techniek Kas van Huisstede (2013) en Roel Evenhuis (2015)

fotografie Colin Griffiths en Saris & den Engelsman

versie Berlijn (juni 2012) in coproductie met HAU Hebbel am Ufer Berlijn